Franse Chansons
Uurtje Cultuurtje
zondag 25 februari

Nadja Filtzer en haar virtuoze accordionist André Vrolijk (en pianist Rik Elings die het duo op verschillende momenten zal aanvullen) nemen je mee in de achtbaan van Edith Piaf’s leven en chansons. Een compilatie van het grootse en meeslepende levensverhaal van de straatmus die uitgroeide tot grande dame van het Franse Chanson. Na uitverkochte voorstellingen met laaiend enthousiast publiek door het land van Sneek tot aan Maastricht en het Brighton Fringe Festival, speelt en zingt Nadja nu in Zwolle.  Met nummers als Rien de rien en la Vie en Rose, maar ook in eigen Nederlandse vertalingen en minder bekende juweeltjes. Nadja : “Ik voel me aan Piaf verwant. Toevallig zijn we beide klein van stuk en heten onze vaders, die we van jongs af aan hebben moeten missen, Louis. Maar vooral met haar muziek kruip ik in haar huid, verbind me met haar melancholie, onweerstaanbare levenslust en vurig temperament, die ik herken vanuit mijn Mexicaans-Russische roots.”

Nadja Filtzer won de publieksprijs 2009 Concours de la Chanson. Ze studeerde af als actrice en is nu 18 jaar professioneel chansonnière, entertainer, songwriter en theatermaker. Ze zingt Jazz, Braziliaans, Tango, Franse en eigen Nederlandse Chansons, Soul en Smartlappen als Tante Sjaan.  Met haar Oekraïens-Joods-Mexicaans-Hollandse wortels verenigt Nadja de melancholie van het oude Europa met de passie van Latijns-Amerika.

André Vrolijk 4e generatie accordeonist in zijn familie, speelde o.a.bij Jenny Arean, Simone Kleinsma, Willeke Alberti, Laura Fygi, Danny de Munk, René Froger, de Toppers, tango orkest Malando en meerdere malen voor het Koningshuis. Door de pers werd hij ‘de nieuwe Johnny Meijer’genoemd. Sinds 2008 speelt André geregeld met Nadja, waaronder in ’Chantango’ en arrangeerde de meeste nummers voor ‘Vive Piaf’.

 

‘Nadja, de Piaf van de 21e eeuw! …alsof Edith Piaf uit de dood is herrezen. (de Gelderlander)  

..alsof Piaf na 50 jaar was teruggekeerd. De rol is haar op het lijf geschreven en je voelt haar verbondenheid…sterke muzikale arrangementen, de intimiteit en interactie met ’t publiek, de emotie in zowel ontroerende als hilarische momenten..in perfect Frans Piafs grote successen..Kippenvel bij ‘Ne me quitte pas’, Hartverscheurend: zelden zo’n gevoelige uitvoering gehoord die je zo haarscherp in je ziel raakt.‘Vive Piaf’ is een waar genot en een aanrader waarop je direct verliefd wordt. (De Heemsteder- Bart Jonker 2 november 2016)

‘Franse zanglegende herleeft in ‘Vive Piaf’’ (NoordHollandsDagblad )

‘Ik vond het een ontwapenende en indringende voorstelling. Je maakt me blij, doet me lachen, zet me aan het denken en ontroert me.’ (Jan Jasper Tamboer, muziekrecensent bij het Parool)

‘Het impulsieve, verliefde, blije, onzekere en zeker het verdrietige sijpelt de zaal in…de erfenis van Edith speelt ze met verve.’ (Brenda van Olphen, journalist Friese lokale weekbladen)