SoulJazz with a Bluesy Touch
StarrJazz
zaterdag 30 september

Carmen Gomes Inc. draait om vier muzikanten die een perfecte melange zoeken van individuele expressie en harmonieus samenspel. Muziek die wordt gemaakt door vier mensen die begrijpen dat er uiteindelijk maar één de baas is. En dat is het lied.

CGI is: Gitarist Folker Tettero; zijn bluesy sound zorgt voor net het beetje gewicht dat Carmen Gomes nodig heeft om haar stem te kunnen laten leunen op zijn akkoorden en riffs. Dat geeft bassist Peter Bjørnild en drummer Bert Kamsteeg op hun beurt weer meer vrijheid, zodat ze Gomes muzikaal uitdagen om tot het uiterste te gaan. En dat merk je. Haar op het conservatorium geschoolde stem kan kreunen, grommen en uithalen. Ze maakt haar nummers persoonlijk en oprecht, maar tegelijkertijd uitdagend en meeslepend, vol passie en energie.

Carmen Gomes won het Nederlands Jazz Vocalisten Concours (in Zwolle!) en de “Singer of the Year Award” bij het Concours van het Breda Jazz Festival, dat werd gewonnen door haar band. Ze maakte opnames met het Metropole Orkest, speelde op het North Sea Jazz Festival, het Yokohama jazz festival in Japan, Copenhagen Jazzfestival en trad o.a. op met Louis van Dijk en Eric Vloeimans, Rob de Nijs, Angela Groothuizen en het Goede Doel. Carmen Gomes Inc. heeft diverse theater tournees gemaakt en 12 albums uitgebracht.

….…Gomes heeft een bevallige, bluesy stem, die balanceert tussen sensuele overgave en beheersing. (E. van den Berg – De Volkskrant )

……Als ze blues zingt, klinkt ze alsof ze zo van het katoenveld is afgeplukt, bij een gospelachtig nummer ga je halleluja roepen. (Het Parool)

…..Gomes schrijft mooie, intrigerende stukken, die ze zelf zeer overtuigend zingt. Gomes heeft door haar stem en composities weliswaar het voortouw maar het groepsgevoel spat van het eindresultaat af. -Ton Ouwehand – Jazz.

…..Ze weet het grotendeels door haarzelf geschreven repertoire een weldadige expressiviteit mee te geven (HP/De Tijd)

…..En het belangrijkste is misschien nog wel dat ze de blues heeft. Niet letterlijk in de zin dat ze de blues zingt – wat ook af en toe wel gebeurt – maar in de zin dat haar stembuigingen doordrenkt zijn van alles waar de blues voor staat en dat is geen geringe prestatie (Trouw)