Over de Thor
De Thor is een ruim 100 jaar oud schip. In 1916 werd de ‘Pauline’ als sleepboot gebouwd. Na een indrukwekkende geschiedenis waarin het schip verschillende functies en uiteenlopende namen heeft gehad (o.a. M 4 en A 847) is het sinds 2011 een prachtige locatie voor allerlei culturele activiteiten.
Het schip ligt op een vaste plek in de Thorbeckegracht in het mooiste deel van historisch Zwolle. De huidige eigenaren, Rik Elings (pianist, arrangeur, componist) en Cuun van der Eerden (interior designer) organiseren culturele activiteiten, veelal muziek, veelal akoestisch en op hoog niveau.
Deze unieke sfeervolle locatie, compleet met alle eigentijdse voorzieningen en een prachtige vleugel op het podium, biedt tijdens een intiem concert ruimte aan een beperkt publiek.
Het schip is tevens te huur als luxe vergaderlocatie voor kleine groepen.
HISTORIE: (BRON: VAREND ERFGOED)
12-1915 kiel gelegd, gebouwd als sleepboot in opdracht van het Russisch Gouvernement te Sint Petersburg, 8-1016 naamloos te water bij J. & A. van der Schuyt te Papendrecht, vanwege de Russische Revolutie ontstonden er betalingsproblemen en werden de orders, die uitstonden voor de bouw van twaalf sleepboten bij diverse Nederlandse werven, geannuleerd, 6 van de 12 sleepboten waren in aanbouw op de werf van J. & A. van der Schuyt te Papendrecht, werden te koop aangeboden,
6-5-1917 verkocht aan NV Bureau Wijsmuller, ‘s-Gravenhage,
12-7-1917 proefvaart als PAULINE. 27,50 (24,77) x 6,62 x 3,20 x 2,850 meter. 10 kn. 500 IPK, T 3 cyl, T.E.M., N.V. Kon. Scheepswerf & Maschinenfabrik “De Schelde”, Vlissingen.
7-1917 opgelegd bij de werf, later opgelegd te Rotterdam,
2-1918 via scheepsmakelaar Jacq. Pierot verkocht aan de Koninklijke Marine, in de vaart nam als MIJNENVEGER 4.
± 1931 in de vaart als M.4. 1940 tijdens de oorlog in dienst bij 2de Divisie Mijnenvegers te IJmuiden.
5-1940 onder bevel van Luitenant ter Zee 2e klasse J.P.D. Visser door de eigen bemanning tot zinken gebracht in het Zuider-toeleidingskanaal van IJmuiden, t.h.v. het semafoor. NB 13-5-1940 op een mijn gelopen.
(Deze mijnenveger moest het vak tussen de Velserbrug en de sluizen bewaken. De daarop volgende dag werden de sluizen gesaboteerd door de bewegende delen te vernielen en de elektrische centrale op te blazen. Dit zou inhouden dat de “M.4” NIET in het Zuider-toeleidingskanaal van IJmuiden, ter hoogte van het semafoor tot zinken is gebracht).
22-7-1940 gelicht, na reparatie kwam zij in dienst bij de Zeereddingsdienst als ZRD 47.
1940 in dienst bij Bergungsschiffe Verband als BS 9.
1945 als BS 9 beschadigd teruggevonden op de Rijkswerf te Den Helder, na reparatie terug bij de Koninklijke Marine als RS 23, thuishaven: IJmuiden.
6-1947 in dienst als RS 7.
1950 in dienst als A 847.
1951 ingezet te Vlissingen t.b.v. de opleiding van matrozen.
8-5-1952 uit dienst gesteld en in de reservevloot.
14-12-1953 in dienst gesteld als A 847.
1956 in dienst gesteld als Y 8262.
1961 uit dienst gesteld en geschikt gemaakt voor het leveren van stoom.
1965 verbouwd t.b.v. reinigen van tanks, de voortstuwing verwijderd, de accommodatie uitgebroken tot op de scheepshuid, na verwijdering van mast, stuurhuis en kolenbunkers t.h.v. de beting door midden gesneden en verlengd met 3,75 meter, deze verlenging was een tank die ten doel had verontreinigd water en olie op te vangen.
1991 in dienst gesteld.
10-1-1992 overgedragen aan de Dienst der Domeinen, Haarlem.
3-1993 verkocht voor ƒ 23.437 aan de heren Kieft te Hoorn en Tichelaar te Harlingen.
1992 verkocht aan P. Hortensius, Zwolle.
21-6-1992 vertrokken achter een sleepboot van Scheepswerf “Friesland” B.V., Harlingen naar Scheepswerf van Metz B.V., Urk.
1992 na inspectie naar Kampen gesleept.
1993 verkocht aan C. Snijder te Wapenveld en T. van Osch te Zwolle.
2-12-1993 ketel verwijderd en aanvang verbouwing tot restaurant. (De ketel, #2830, later geplaatst in de stoomsleepboot JACOB LANGEBERG).
1993 herdoopt THOR.
5-9-1994 opgeleverd als restaurantschip en afgemeerd aan de Thorbeckegracht te Zwolle.
2010 restaurant failliet verklaard.
31-12 2010 Thor gekocht door H.W. Elings en C. van der Eerden
12-1-2011 naar Hasselt om gestript te worden bij Scheepsafbouwbedrijf Admiraal B.V.,
2011 na gestript te zijn gesleept naar Scheepswerf Metz B.V., Urk tbv het onderwaterschip, Daarna terug naar Admiraal BV te Hasselt en verder verbouwd tot een theaterschip, naam veranderd in Cultuurschip Thor
27-6-2011 vanaf Hasselt terug te Zwolle.
(Info: bureau-wijsmuller.nl).